PPB
El novembre del 2015, es compleix el 40 aniversari de la mort de Pier Paolo Pasolini. Les persones que formem part del Projecte Pier Paolo Pasolini Barcelona (PPB) considerem que aquesta és una data prou important per intentar fer alguna cosa que mantingui viva la figura d’aquest poeta, cineasta i escriptor.
Això, ni podem ni volem fer-ho sols. Sabem que hi ha gent que comparteix l’interès per Pasolini. Sabem que hi ha persones que amb idees i iniciatives interessants que es podrien portar a terme. Nosaltres estem oberts a totes les propostes, a totes les iniciatives i a totes les col·laboracions.
Us animem a posar-vos en contacte amb nosaltres i a fer, des d’ara, l’any Pasolini un projecte cultural ampli, necessari i viu.
11 dic 2014
PER COMPRENDRE UN ABSENT
Xavier Juncosa
Abans de respondre aquesta important
pregunta, cal que faci una introducció formal, tecnològica, que hi va molt
lligada. La pel·lícula es va rodar el setembre i l’octubre de 1998 en dos
viatges a Itàlia. La data, 1998, és molt important tecnològicament parlant.
L’estiu de 1998 es presentaven les primeres càmeres digitals, amb qualitat
professional, molt més petites que fins llavors, a un preu raonable i, en certa
manera, assumible per un particular. Fins aquella data la gravació en vídeo era
analògica, les càmeres eren molt grans, requerien equips humans també grans i,
el més important, eren càmeres molt cares que solament eren a l’abast de grans productores
o de televisions, públiques o privades; paral·lelament, el muntatge –que també
era analògic- requeria equipaments molt costosos, tant de compra com de lloguer;
a tall d’exemple, una sala analògica de muntatge costava, diàriament, unes
100.000 pessetes. Tot plegat dibuixava el final d’una època on per a fer una
pel·lícula documental necessitaves una estructura industrial –una productora,
una sala de muntatge, una sala de sonorització, etc- que, molt sibil·linament, t’obligava
a acceptar i a tirar endavant, solament, projectes que la indústria i el
sistema acceptava: el peix que es menjava la cua.
Amb
l’arribada dels sistemes digitals el 1998, tot aquella cotilla tecnològica es
començà a dissoldre i, els més decidits, vam començar a fer totes aquelles
pel·lícules que, durant tants anys, les productores i les televisions –que eren
els qui, de fet, finançaven el pressupost- ens havien negat amb les excuses que
ja sabem: que si aquell tema no interessa, que si ara més val no fer-la, que si
potser més endavant, que si l’espectador no sap qui és tal o qual persona, que
si no és comercial, que si no hi havia cap centenari a la vista, que si eren
temes massa intel·lectuals...
Arribada
la democràcia digital a l’audiovisual, a partir d’aquell moment el meu discurs
i, sobretot, la meva relació amb la indústria va canviar com un mitjó: ara ja
no els necessitava! Ara ja podria fer totes aquelles pel·lícules documentals
que, en els darrers quinze o vint anys, havia volgut fer i que, per raons
purament ideològiques, econòmiques i comercials, no havia pogut fer.
Amb
tot l’equipament a la mà (càmera digital, equipament de so, muntatge no lineal,
etc), em vaig fer la gran pregunta: per on començo? El moment, em cal
reconèixer-ho, fou apassionant, excitant. Vaig fer una llarga llista de
projectes –més de trenta!- i vaig decidir que començaria per fer dues
pel·lícules alhora: una pel·lícula sobre els bombardeigs feixistes italians
sobre Barcelona durant la Guerra Civil, des del punt de vista italià, dels
pilots feixistes supervivents; i una pel·lícula sobre Pier Paolo Pasolini a
partir dels records dels seus amics més íntims. Els dos projectes passaven a
Itàlia –país on havia viscut i treballat entre 1990 i 1991- i, en certa manera,
es feien més assumibles econòmicament en retroalimentar-se des del punt de
vista de la producció. A més, els dos projectes havien estat llargament
rebutjats per les televisions públiques del nostre país –TV3 i TVE- amb les concebudes
frases de sempre: a qui interessa això avui en dia...? Sembla mentida, oi?,
doncs va ser així.
Permeteu-me que faci
un parèntesi i que, com que no me la posa ningú, em posi jo mateix una petita medalla:
el documental sobre els bombardeigs feixistes a Barcelona, Obiettivo: Barcellona,
fou el primer i únic documental que aconseguí entrevistar els dos darrers
pilots feixistes italians que restaven en vida i que bombardejaren Barcelona -Arturo
Lauchard i Paolo Moci- i, el més emocionant, fou la pel·lícula que donà a
conèixer la participació italiana al bombardeig de Gernika i motivà les
posteriors reclamacions polítiques de rescabalament al parlament italià des del
parlament basc, el parlament català i, molts anys després, des de l’Audiència
de Barcelona a través de les denúncies de l’associació Altraitalia. Emocionant.
Fou emocionant viure i veure com una pel·lícula feta sense pressupost i sense
subvencions, sense xarxa, aprofitant quinze dies de vacances a Itàlia amb la
meva companya (que és doctora en Farmàcia però que, si cal, sap portar la
càmera en mà de meravella), aconseguia remoure totes aquelles consciències
polítiques en un tema de memòria històrica obligatòria, però en una època on encara
no es parlava de memòria històrica ni, formalment, convenia parlar-ne... Tanco
el parèntesi.
Per
què una pel-lícula sobre Pasolini?
La resposta és lògicament més personal,
lligada a la meva formació intel·lectual. Si hagués d’escollir tres autors del
segle XX que han canviat la meva forma de veure el món, que han emmotllat el
meu pensament, aquests haurien de ser, per força, Walter Benjamin, Pier Paolo
Pasolini i Albert Camus; probablement n’hi hauria un de quart, Guy Débord, però
la catarsi que em provocaren les lectures dels tres primers en la meva formació
inicial, fou cronològicament anterior. Malauradament, Débord arribà a la meva
vida molts anys després. Moltes vegades m’he preguntat quin fil els cosia, què
els unia a tots tres o a tots quatre?; per què aquests quatre i no uns altres
quatre, també molt importants per a mi, com podrien haver estat Cioran,
Virilio, Kafka o Deleuze...? Per què...? A banda que tots quatre tingueren
finals violents, fins i tot terribles, els quatre eren pensadors heterodoxos
que, des de l’esquerra, sovint des d’un marxisme crític, feien una lectura del
present –del seu present- que encara avui, molts anys després, en podem treure
una molt bona lliçó. La vida, diguin el què diguin els capellans, només és una
cursa de relleus on, de pares a fills, ens passem el testimoni del coneixement;
i gràcies a aquest coneixement, ens adaptem (o no). Ja ho va escriure fa molts
anys Richard Dawkins a El gen egoista, un altre llibre que
em canvià la vida: solament, ens deia
Dawkins, som portadors de gens...
Pier Paolo Pasolini,
doncs, és per a mi un d’aquells pocs autors que m’han traspassat una informació
tan valuosa, tan fina i brillant, tan audaç, tan intel·ligent, que ha resultat
ser l’antibiòtic més eficaç pel meu pas, efímer, per aquesta estranya i injusta
vida en la que ens trobem. A més, en el cas de Pasolini, hi hauríem d’afegir
l’enorme lucidesa amb què s’avançà al temps. Rellegir avui en dia a Pasolini –Empirismo eretico, Scritti corsari, Lettere
luterane, Petrolio, La divina mimesis, etc...- ens ajuda a
llegir, entendre i respondre adequadament el baixíssim moment ètic i moral en
el què ens trobem immersos en els darrers trenta o quaranta anys, des que el
neoliberalisme agafà de nou les regnes del món i convertí el planeta en una
botiga.
Pasolini, un viaggio in Italia l’acostumo a veure de tant en
tant, un o dos cops l’any, perquè encara hi ha persones o entitats que em
demanen projectar-la públicament. Quin interès té, em preguntes? Crec
sincerament que ha deixat de ser un documental i ha passat a ser un document.
Per què? Perquè bona part de les persones que van ser entrevistades ja no són
entre nosaltres; vet aquí. Com es pot deduir del títol –un clar homenatge a
Roberto Rossellini- la meva idea era fer un viatge per Itàlia aturant-nos en
els llocs on Pasolini hi deixà una empremta vital, formal o conceptualment
important: Bolonya, el Friül, Venècia, Salò, Milà, Roma, Òstia... En cadascun
d’aquests llocs m’interessava acarar la memòria dels vells amics (Giuseppe
Zigaina, Gigion Colussi, Silvana Mauri, Fabio Mauri, Bernardo Bertolucci, Laura
Betti, Attilio Bertolucci –en la seva darrera entrevista filmada poc abans de
morir-, Dacia Maraini, etc) amb la memòria de la gent del carrer, amb una
pregunta de partida: què ha quedat del missatge de Pasolini?
El resultat d’aquesta
col·lisió, òbviament, és força lamentable, perquè la majoria d’entrevistats del
carrer en saben més aviat poc –per no dir gens- de Pasolini. Vet aquí el meu
interès: confirmar la hipòtesi del propi Pasolini segons el qual el sistema (il Palazzo), a través del mercat que tot
ho fagocita (omologazione), destrueix
el numen, el pinyol, d’una tradició filològica –com ell mateix deia- que es
perdia en el temps i sobre la que Pasolini havia reflexionat molt lúcidament.
La gent desconeixia o havia oblidat Pasolini perquè l’anestèsia que provoca el
mercat a través de la immediatesa tecnològica, havia fet oblidar el subjecte,
Pasolini, que precisament havia anunciat amb molta lucidesa tot això que ens
està passant ara.
La meva pel·lícula,
doncs, crec que té un cert interès arqueològic
en capbussar-se en el pensament pasolinià a través dels seus propis amics, els
més íntims; aquells que, com tarsicis
laics, han tresorejat el seu discurs durant tots aquests anys i ens el regalen
amb gran generositat, com qui passa el relleu. Llàstima que l’espectador no
està acostumat a veure pel·lícules de 7, 8 o 10 hores, llàstima! L’ideal seria
veure i escoltar les entrevistes senceres –sovint de dues o tres hores,
magnífiques, tardes inesborrables per a mi- per a submergir-nos en la vida i l’obra
del gran mestre Pasolini a través dels millors virgilis: els seus amics més íntims.
Ara, setze anys
després, la veig així: com una reflexió que ens arriba del passat i que, si
l’escoltem bé, ens dóna les claus per a iniciar un nou camí de salvació davant del monstre del mercat.
Donat l’enorme desconcert en el què vivim, crec que el més important és llegir
Pasolini, rellegir-lo i reinterpretar-lo en funció del nostre moment actual; de
la mateixa manera que les noves generacions estan rellegint a Marx, Benjamin o
Sacristán per trobar les escletxes necessàries i fugir d’aquesta trampa en la
que ens ha situat el sistema a través del mercat, sempre tan llaminer. I, si
tenim una connexió a internet a mà, ens cal entrar en el youtube i gaudir de les moltes hores d’entrevista amb Pier Paolo
Pasolini que algú, generosament, hi ha penjat. La meva era una pel·lícula sobre
Pasolini, sense Pasolini; només comptava amb la major part dels seus amics (els
vius) més íntims, que no és poca cosa. Qui vulgui escoltar en directe a
Pasolini, solament ha de fer un clic a l’ordinador i es trobarà, cara a cara,
al meu entendre, amb un dels intel·lectuals més fins que ens donà el segle XX.
Eco?
Diria que cap o molt petit. En el seu
moment es va projectar a diversos festivals, però la seva vida fou efímera.
Permet-me un exemple que em sembla prou revelador: fou seleccionada per a ser
projectada en una secció paral·lela del Festival de Cinema de Sitges l’any
2000, en una època on, a banda del gènere fantàstic, també hi havia seccions
força interessants. Es projectà un matí crec recordar que de dissabte i, a la
sala, solament hi havia quatre persones: el muntador, jo i les nostres
parelles... També es projectà a d’altres festivals davant de molts més
espectadors, és cert; però l’exemple de Sitges, en ser el festival de casa,
sempre m’ha acompanyat com a símptoma i símbol impagables.
Quant a la seva
emissió televisiva la meva pel·lícula sobre Pasolini ha tingut, també, una vida
efímera. Tot i que s’ha emès a França, Itàlia i Holanda, l’emissió que més
recordo, potser perquè fou la primera, va ser la de BTV en l’època daurada de
Manuel Huerga com a director. A través d’aquella emissió gent de molt prestigi intel·lectual
de la nostra ciutat, en conèixer-me com a cineasta, es va interessar per
d’altres pel·lícules meves. Fou molt grat rebre trucades telefòniques i
comentaris molt elogiosos de persones a les que jo respectava molt, intel·lectualment
parlant; i, de retruc, en posteriors projectes meus, aquelles mateixes
persones, participaven confiades i de molt bon grat en aquests projectes: fou,
en certa manera, com un reconeixement a algú desconegut, ocultat i gens
mediàtic com jo per part de persones com Josep Maria Castellet, Paco Fernández
Buey, Pere Gimferrer, Terenci Moix, Manuel Vázquez Montalbán, Pere Portabella, Joaquim
Horta, Antoni Tàpies, Juan Ramon Capella, Jorge Semprún, Román Gubern, Benet
Rossell, Xavier Albertí i un llarg etcètera; uns perquè la van veure
directament a BTV i altres a través de projeccions públiques a Barcelona, Roma
o París. Sense cap mena de dubte, Pasolini,
un viaggio in Italia és en el grup de les meves pel·lícules preferides al
costat de Ma germana (1987), La Montaña del destino (1991), Obiettivo: Barcellona (1998), Le Temps et la Distance (2001), Costafreda (2002), Integral Sacristán (2002-2005), Le
Polyèdre Benjamin (2003-2005) o L’Albero
delle Parole: Ermanno Olmi a Barcelona (2008), entre les de més llarga
durada. Esmento això de la llarga durada perquè, tan estimades com aquestes, hi
ha alguns curt-metratges meus que em semblen tan desconeguts com interessants i
que, malgrat la seva curta duració, sempre poso al costat de les que he
esmentat: La darrera nit del món
(1979), Barcelona en quatre estats
(1983), Gitana (1984), Dachau Munic, memòria i silenci (1989), Estimat Oleguer (1990), Una ciutat (1992), De set a set (1994) o Elogi
d’un carrer (2002). Pensa que, tot i que des del 2011 travesso un període
vital en el que em sento allunyat del cinema i em dedico més a la Història
–estic llicenciat en Història per la UB-, durant el període 1977-2011 he escrit
i dirigit un total de 105 pel·lícules, majoritàriament documentals.
Per
qué no fas pel.lícules con els demés?
Aquesta pregunta l’hauria de respondre el
meu psicoanalista..., si mai n’arribo a tenir un. Respondre-la, és com entrar a
la sala de màquines, al més profund de la meva personalitat, de la meva
infantesa...; una mica, com quan HAL 9000
és desconstruït pel comandant de la nau de 2001:
una odissea de l’espai mentre canta Daisy,
daisy... No sé si m’explico...
La meva relació amb
el cinema és passional, no racional. Malgrat que ha estat la meva professió
durant més de 30 anys, mai no m’he dedicat al cinema per guanyar diners ni,
encara menys, per vanitat o per visibilitat pública, perquè sóc més aviat
tirant a tímid, distant i poc sociable amb els que no conec. Els anys 80 vaig
jugar al joc de la indústria –no hi havia altra opció- i mai m’hi vaig trobar
còmode: em sentia aliè a tot aquell món de raspallades, cinisme i piloteig per
a aconseguir els diners de la subvenció. Els anys 90, després d’un projecte de
llarg-metratge que s’havia de titular Barcelona Berlín i que els meus
“companys” del Col·legi de Directors
van fer tot el possible perquè no el fes –pressionant a Madrid, el Ministeri,
perquè no em subvencionés: èpoques certament sectàries del cinema català
comandades per la troica Bellmunt, Lapeira, Balló; no descobreixo res, és a les
hemeroteques-, en veure que les cartes estaven tan ben marcades, vaig decidir
canviar de carril i començar un període de 16 anys (1990-2005) on he treballat
majoritàriament a l’estranger: Roma, Torí, Tòquio, París, Nova York, de nou
París durant sis anys i un parèntesi a Berlín el 2004 per a fer la meva
pel·lícula/homenatge de sis hores sobre el filòsof Walter Benjamin. Viure i
treballar en totes aquestes ciutats, en totes aquestes cultures tan
contrastades, a més de fer-me aprendre, més o menys bé, totes aquestes
llengües, em va permetre fer un tomb qualitatiu a la meva vida i a la meva
filmografia; per això en la meva producció hi ha tantes pel·lícules en italià,
francès, alemany o anglès. Quelcom que, irònicament, els hi he d’agrair a tota
aquella trepa que prèviament m’havien foragitat del seu cercle. Ironies i
paradoxes del destí, oi?
Dit això, els marges
del cinema és la zona més rica i fèrtil d’allò que ara anomenem audiovisual.
Altra cosa és que la inestabilitat econòmica que et provoca viure en la
marginalitat, en l’ocultació, a voltes es fa difícil de portar i de suportar.
Malgrat que en algunes ocasions –sobretot en el període 1979-1990- he treballat
per a la indústria, no em sento un professional, sinó més aviat un amateur: algú que fa les coses perquè
vol fer-les, perquè necessita fer-les, no per a fer bullir l’olla i comprar-se
una casa a l’Empordà; la prova de tot això és que cada cop que he fet un
encàrrec per a la indústria, la cosa no ha acabat bé i, com li passava al protagonista
de El ventre de l’arquitecte, els
mals de panxa que tenia eren de manual per la senzilla raó que, allò que feia,
no sortia ni de mi mateix ni era sincer. En aquest sentit, estic molt més a la
vora del cinema de poesia que del cinema narratiu i comercial, tot i que, els
meus estudis, primer de filosofia i després d’història, han apropat molt més el
meu treball al discurs, al concepte, a l’argument, que no pas a la massa sovint
lleugeresa de les formes. Malgrat totes aquestes circumstàncies, la immensa
majoria de les pel·lícules que he fet sense pressupost, sense subvencions,
sense xarxa, han sortit, al meu entendre, força bé i, sobretot, força dignes:
agradin o no agradin, interessin o no interessin, són sinceres perquè surten de
la panxa i del dubte, mai de la certesa. Després de tant anys de dedicar-me a
fer cinema pràcticament sol, sense diners ni subvencions, si algun dia
s’organitzés un festival d’aquestes característiques, no dubtis que tindria
moltes probabilitats de guanyar-lo...
Aquest concepte de la
manca de certesa que t’acabo d’esmentar m’interessa molt. Sovint, molt sovint,
he fet pel·lícules sobre temàtiques o persones de les que no comprenia la seva
lògica; i m’hi he llançat de cap. Faig cinema, també, per a aprendre i,
sobretot, per a mirar de comprendre el punt de vista de l’altre; un concepte
filosòfic, l’altre, que sempre m’ha interessat força. No hi llegeixis en
aquesta afirmació una veta cristiana, en un apòstata amb certificat signat per
l’Arquebisbe de Barcelona com jo; m’atrau i m’interessa comprendre el per què
de les coses i el per què d’actuacions i de comportaments personals a voltes
il·lògics, incomprensibles. Jo no faria mai una pel·lícula sobre Picasso,
Warhol o Heidegger, uns vencedors; jo sempre he fet pel·lícules sobre
perdedors, lúcids i intel·ligents, però perdedors en definitiva. Recordo un dia
que un periodista francès, després de la projecció d’una pel·lícula meva i en
ple debat posterior, em preguntà quelcom inesperat per a mi: per què fa tantes
pel·lícules sobre suïcides...? Bona pregunta, li vaig respondre. Tal vegada,
perquè els vull comprendre. Tal vegada, perquè la lectura, apassionant, de El mite de Sísif, de Camus, amb aquell
començament tan épatant, em va fer
comprendre que el més ric i valuós sempre és a l’altre costat del mirall, a
l’interior de l’altre per a comprendre’m a mi mateix. Discrepo, però, amb el
mestre Camus en una cosa: ell, al final del llibre, s’imaginava a Sísif feliç
després del rodola que rodolaràs la pedra, amunt i avall, infinitament. Jo, per
contra, no me’l puc imaginar feliç. Me l’imagino
malenconiós.
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario